Przygotowuję:
- opinie techniczne dotyczące kwalifikacji rodzajów pojazdów jako zabytkowe, unikatowe, kolekcjonerskie, historyczne ( mających szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji ).
- karty ewidencyjne zabytku ruchomego ( tzw. ‘’Biała karta’’ ).
- kompletną dokumentację do rejestracji pojazdu jako zabytkowy na terenie RP ( na tzw. „żółte tablice’’ ) także pojazdów których dokumenty zostały utracone.
- wyceny oraz kosztorysy napraw pojazdów zabytkowych .
Pomagam w nadzorowaniu procesu wpisu pojazdu do Ewidencji Zabytków przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
WAŻNE !
Aby pojazd mógł być uznany za zabytkowy, musi spełnić wiele różnorodnych warunków. Są one zawarte w ustawie z 23 lipca 2003 r. ‘’O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami’’. Pełny jej tekst można znaleźć w Dzienniku Ustaw z 2003 r. nr 162 pozycja 1568.
Wynika z niej, że pojazd zabytkowy powinien:
– posiadać co najmniej 30 lat a dany model nie może być produkowany co najmniej od 15 lat;
– powinien posiadać minimum 75 % zachowanych części oryginalnych, w tym główne podzespoły – nadwozie, silnik , układ napędowy.
Ustawa wspomina także o zakwalifikowaniu do pojazdów zabytkowych także pojazdów nowszych, ale stanowiących unikalne egzemplarze z uwagi na wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne i jednostkową produkcję.